Pontos idő és a SEO (Első rész)
A következő cikksorozatban szeretném leírni a tapasztalataimat a pontos idő SEO-zásáról, vagyis keresőoptimalizálásáról.
Tartalom
1, Mit hivatott szolgálni a pontos idő weboldal?
2, Konkurencia felmérése
3, Stratégia
4, Kulcsszó kutatás pontos idő kategóriában
5, Kreatív szövegírás
6, Linkelés és linkhálózat
7, Képek és videók használata
8, Használjunk címkéket
9, Használjunk tartalomjegyzéket
10, Ismerjük fel, hogy mire van szüksége az olvasónak
A minap, ahogy egy cikkhez kulcsszavakat keresgéltem belefutottam a pontos idő kulcsszó párosba. Feltűnt, hogy egész nagy számban történik rá keresés. El is gondolkodtam azon, hogy ennek mi lehet az oka? Talán az embereknek nincs órájuk? Vagy nem bíznak a számítógépükön lévő órába? Esetleg nem tartják pontosnak a mobiljukon lévő időt? Miközben a számítógépük is és a telefonjuk is szinkronizálja a pontos időt, ahogy az internetre kapcsolódnak. Írtam erről is egy kis szösszenetet, akit érdekel a téma, itt találja.
Tehát a lényeg, hogy az emberek nagy többsége, úgy bizonyosodik meg a pontos időről, hogy a Google keresőben beírja, hogy pontos idő, vagy mennyi a pontos idő.
Végeztem némi kulcsszó kutatást is a témában, majd rájöttem, hogy a lehetőségek tárháza igencsak kimeríthető. Lehet írni, néhány érdekes posztot, aztán vége. Akárhogy variáljuk a pontos idő kulcsszavunkat, vagy keresünk más long tail kifejezéseket is, de a kívánt kulcsszóra előrejutni, nagyon nehéz. Nézzünk mi ennek az oka.
Mielőtt a nagy SEO (keresőoptimalizáló) szakemberek felvennék a nagyítós szemüvegüket és elkezdenék mondani, hogy „apukám itt és itt rontottad el!” előrebocsájtanám, hogy én nem vagyok SEO szakember, sőt. Csak egy szabadúszó vagyok, aki autodidakta módon és empirikus tapasztalatok alapján sajátítottam el, amit tudok. A SEO-záshoz mindenki ért, aztán kiderül, hogy mégsem. Ennek egyetlen oka van, hogy a Gugli (google), olyan, mint egy NŐ, teljességgel kiszámíthatatlan és képtelenség kiismerni. Mindenféle tengeri herkentyűket küld ránk pingvin és panda állatnevekbe burkolva, aztán, ami régen bevált és működött, az egy szempillantás alatt használhatatlan szemétdombbá válik.
Summa summarum, ez egy nagyon nehéz terep, és igazából csak találgatni lehet, hogy mikor mit szeret a google algoritmusa.
Hogyan működhetett ez régen?
Régebben a pingvines pandás korszak előtt, ahhoz, hogy a pontos idővel foglalkozó weboldalunk besuhanjon a google kereső első oldalára, elégséges volt egy koros és kulcsszót tartalmazó domain. Ha biztosra akart menni a keresőoptimalizáló, akkor küldött rá egy kisszekérnyi linket, melyet különféle linkparkokból érkeztek és kész is volt a siker. Ha ez sem volt elég, akkor jött a Black Hat Seo (ami nem túl legális persze). Itt volt minden, ami szem szájnak ingere. Csak, hogy egy kis példával is illusztráljam a dolgot, nem volt ritka, hogy egy szinte tartalom nélküli weboldalt teleszemeteltek kigyűjtött kulcsszavakkal. A pontos idő esetében például:
- pontos idő
- mennyi a pontos idő
- hány óra van
- pontos idő Magyarország
- pontos idő Budapest
És még szinte a végtelenségig sorolhatnám. Majd ezeket a kulcsszavakat a lehető legkisebb betűmérettel egymás után halmozva elrejtették az oldalon.
Szépen muzsikáltak is ezek a weboldalak. A google találati listájának első helyein álltak. A google szemében értékes weboldalak voltak, mert ugye megfeleltek a főbb irányelveknek, miszerint tartalmazta a kulcsszavakat, ha megfelelően sok volt belőlük, akkor nem volt gond a kulcsszó sűrűséggel sem, és ezáltal volt rajta némi szöveges tartalom is.
Továbbá a google, úgy látta, hogy sok weboldal hivatkozik rá, akkor biztos értékes az oldal és hirtelen berepültek az élmezőnybe.
Aztán telt múlt az idő és a nagytestvérnél észrevették, hogy valami nincs rendbe. Rengeteg értéktelen weboldal volt elől a keresőkben, de mind használhatatlan és értéktelen tartalmat közvetített. Aztán úgy döntöttek, hogy ebből elég. Ezek a weboldalak, akik ilyen módszerekkel repültek be a dobogós helyekre, egyik napról a másikra kerültek a google találati listájának a végére, rosszabb esetben törölték az indexelt oldalaikat is.
Nem kellett sokat várni, míg megszületett az új irányvonal. Természetesen mondanom sem kell, hogy még ezután is sokan nyerészkedtek a szerencsétlenek tudatlanságából és linkcsomagokat értékesítettek és különféle tiltott módszerekkel ideiglenesen nagyon jó eredményeket értek el weboldalakkal, aztán mind a süllyesztőben kötött ki.
Ahogy említettem egy új irányvonal kezdett kibontakozni, melyet a nagytestvér egyértelműen kijelentett. Nincs szükség trükközésre! Amit elvár az nem más, mint a minőségi és egyedi tartalom.
Na ez, sok SEO szakembert a padlóra vágott, mert itt már nem a billentyűket kell kalapálni ész nélkül, mint egy robot, hanem egyedi és értékes tartalmat kell kreálni. Akiknek ez sikerült, ők sok munkával, de stabilan az élmezőnybe kerültek. Ugye mondanom sem kell, hogy volt néhány irígy ember, akik mások sikereit úgy könyvelték el, hogy lemásolták a tartalmaikat. Nos, ez is sokáig virágzott. Másolás, duplikálás, vagy ahogy sokan ismerik CTRL+C és CTRL+V. Ebből állt a SEO-zás. Majd a nagytestvér azt mondta: mindenki dolgozzon meg a sikerért. Aki lop és duplikál, bűnhődjön. Ezzel a duplikátorok tiszavirág életű sikertörténete is véget ért.
Mi maradt? Az egyedi és értékes tartalomgyártás. Jelen pillanatban itt tart a SEO világ, de ki tudja mi fog még következni?!
A történeti visszatekintés után, most nézzük a pontos időt SEOs szemmel.
Mi az a SEO? |
1, Mit hivatott szolgálni a pontos idő weboldal?
Ugye erre, mindenki rávágná, hogy aki a pontos időre kíváncsi, beírja a keresőbe a kulcsszót és megkapja, amit akar, tehát megtudja, hogy hány óra van. Nincs ezzel másképp az én elképzelésem sem. A pontos idő kulcsszóért cserébe, megtudja a pontos időt. Aztán lehetnek egyéb extrák is, mint megtudja, a pontos dátumot is, vagy, hogy milyen nap van ma, aztán, még lehet fokozni ezt, azzal is, hogy mikor milyen ünnep van.
Például mikor van Húsvét?
Vagy, mikor lesz Pünkösd? De, azt is megtudhatja, hogy mikor kell átállítani az órát. Illetve tudomást szerezhet arról is, hogy milyen munkaszüneti napok vannak az évben.
Viszont, ami a legfontosabb, azaz, hogy azonnal és rögtön megtudja az érdeklődő, hogy mennyi a pontos idő!
2, Konkurencia felmérése
Mielőtt, egy weblap (blog) fejlesztő belekezd a munkába, a legfontosabb felmérni, hogy milyen konkurens weboldalak (blogok) vannak a kereső első oldalán. Igazából, ami ettől is fontosabb, hogy nem is az első oldalt kell elemezni, hanem többnyire csak az első három találatot.
Ez meg is történt. Nagyon érdekes dolgot tapasztaltam. A mostani SEO-s irányleveknek a top három oldal nem kimondottan felel meg. Tehát nem találni rajtuk nagyon sok tartalmat (az első oldal tekintetében, mindenesetre van sok hasznos információ, de nincs túlzásba véve a dolog!) Ami viszont biztos, hogy a domain az kulcsszavas, koros és nagy valószínűséggel, komoly linkháttérrel is rendelkezik. Természetesen ezzel nem azt mondom, hogy bűn, amit tapasztaltam, csak anno ez volt a trend, nincs semmi (szigorúan véve) szabályellenesség, így az oldalak stabilan a találati lista élmezőnyében vannak.
3, Stratégia
A találati lista elején lévő weboldalak, nem mostanság kerültek oda. Akkoriban még elfogadott volt a linképítés és egyéb módszerek, melyet, ha ma alkalmaznánk, már rögtön büntetést kapna az oldal. Így manapság az már nagyon nehezen megoldható, hogy egy szinte üres weboldalra építünk egy erős linkhálózatot, elhelyezünk rajta egy szolgáltatást, ami esetünkben a pontos idő, majd a google berepít minket az élmezőnybe. Régen mindez működött, manapság, már egyre inkább nem.
Természetesen ezzel nem azt mondom, hogy nem lehetséges a linképítés, viszont most már nem lehet ész nélkül dobálózni a nem releváns linkekkel. Mondhatnám, úgy is, hogy ez mostanság már egy kétélű kard, ha rosszul használjuk, akkor magunkat vágjuk meg vele.
Ezért csak egy lehetőség marad a hasznos és egyedi tartalom. Teljesen fölösleges összeollózni a tartalmat, lehet, hogy bizonyos ideig eredményeket produkál, de idővel szinte garantált a visszaesés. Egy súlyos probléma merül csak fel. Ha a pontos idő kulcsszóra akarunk optimalizálni, akkor teljesen fölösleges más jellegű kulcsszavakra pozícionálni. Az emberek nem azért mennek a weblapra, hogy időjárás előrejelzést olvassanak, hanem azért, hogy megtudják, mennyi a pontos idő. Ha grátiszba, még az időjárásról is tájékozódnak az csak egy plusz. De elsődleges, hogy megtudják, mennyi a pontos idő.
Így kreatív eszközökhöz kell nyúlni.
4, Kulcsszó kutatás pontos idő kategóriában
Ha megvan a stratégia, akkor össze kell gyűjtenünk azokat a kulcsszavakat, melyre célozni szeretnénk a weboldalt. Mint, azt már említettem, túl sok kulcsszó jelen esetben nem cél, mivel, csak egy célközönséget szeretnénk megtalálni. (Ez a legnehezebb dolog, mivel mindenki, csak egy kulcsszóra szeret keresőoptimalizálni és elfelejti a többi kulcsszóban rejlő potenciált). Amikor nem cél a csak egy kulcsszó, akkor sokkal könnyebb dolgunk van. Egyszerűen, csak összeszedjük, azokat a kulcsszavakat, amelyekre szeretnénk megjelenni a találati listában, majd építünk rá egy bejegyzést. Ha egy kulcsszóra szeretnénk célozni, akkor érdemes a ragozott alakokra rámenni. Persze a pontos idő tekintetében itt is korlátozottak a lehetőségek, maximum kiegészülhet néhány toldalék szóval.
Például: Mennyi a pontos idő? Mennyi a pontos idő Magyarországon? Mennyi a pontos idő Budapesten? Mennyi most a pontos idő?
Ha esetleg más kategóriában akarunk kutakodni, akkor jó lehet a következő forma is:
Hány óra van? Hány óra van most? Hány óra van Magyarországon? Hány óra van most Magyarországon? Hány óra van Budapesten? Hány óra van most Budapesten?
Igazából, ilyen lehetőségeink vannak. Kulcsszavak tekintetében, érdemes az adwords szolgáltatást használni. Értékes információkat tudhatunk meg egyes kulcsszavakról. Például hányan keresnek rá arra a kulcsszóra, hogy pontos idő, és esetleg milyen erre a kulcsszóra a verseny.
5, Kreatív szövegírás
Ha pontos idő kulcsszóra akarunk egy weboldalt építeni, meglátásom szerint erre nagyon aktuális egy blog, vagy a WordPress és egyéb blogszerű lehetőségek. Mivel manapság, már csak az egyedi és hasznos tartalom dominál, így ezek a tartalmak szerintem jobban érvényesülnek ilyen formában. Ha akármilyen cikkírási ötletünk van, akkor, azt közzétehetjük, nem fog rontani a helyzetünkön, maximum néhány új (számunkra nem témába vágó) kulcsszóra fogunk megjelenni a találati listán. Ez szerintem egyáltalán nem probléma.
Visszakanyarodva a szövegíráshoz. Ha megvannak a kulcsszavak, jelen esetben a pontos idő, akkor próbáljunk eköré építkezni. Elsődlegesnek tartom, hogy minden ami pontos idővel érintőleges kulcsszó, foglalkoznunk kell és külön egy-egy bejegyzésben fejtsük ki ról a a véleményünket.
Megmutatom, mire gondolok:
Milyen témákról esett szó eddig a http://pontosido-timeis.blogspot.hu –n?
- Pontos idő definíciók
- Időzónák és a világóra használata
- Óraátállítás (óra átállítás) nyári időszámítás és téli időszámítás, Mikor kell átállítani az órát?
- Pontos idő szinkronizálás és az atomóra, hogyan mérjünk pontos időt?
- Hogyan mondjuk azt más nyelveken, hogy: Mennyi az idő? Hány óra van?
- Munkaszüneti napok 2017-ben és a tanév rendje 2017
- És azt is megtudhattuk, hogy Hány óra van most Budapesten, pontos idő Budapesten és Magyarországon
- Hogyan mérjük az időt rádióvezérelt órával? A rádióvezérelt óra, nem ugyan az, mint a rádiós óra!
- Mikor lesz Húsvét 2017 -ben? Mikor van ebben az évben Húsvét?
- Mikor lesz Pünkösd 2017-ben? Mikor lesz Pünkösd ebben az évben?
- Világnapok
- Pontos idő meghatározása professzionális szinten
- Pontos idő meghatározása óra nélkül
Tehát próbáljuk meg teljesen körbejárni a témát.
6, Linkelés és linkhálózat
A linképítés, mint azt már mondottam, egy veszélyes, ámbár annál hatásosabb módszer. Ha túlzásokba esünk, vagy esetleg, valamit elrontunk, akkor vége a dalnak. Mindezeket a külső linkekre értem. Tehát, ha van egy weboldal, ahol témába vág a mi oldalunk és releváns linket kaphatunk, egy szövegkörnyezetbe építve, egy erős oldalról, akkor az egy értékes és jó lehetőség. Természetesen nem szabad túlzásba esni. Ha például a pontos idővel foglalkozó weboldalunkra egy ingatlan értékesítő oldalról jön egy link, nem biztos, hogy túl sokat fog érni és túl sokat fog segíteni az oldalunkon. Így próbáljunk arra törekedni, hogy az érkező hivatkozások, linkek, minél természetesebb környezetből érkezzenek. Én azt vallom, hogy ha értékes és hasznos a tartalom, akkor idővel úgy is sokan fognak rá hivatkozni.
Belső linkelés:
A belső linkek viszont nagyon fontosak. Ha olyan a tartalom, hogy kapcsolódik hozzá egy régebbi írásunk, nyugodtan linkeljük be. Ha értékesnek tartjuk a saját tartalmunkat és kapcsolódik a témához, nem csak keresőoptimalizálás miatt lesz hasznos, hanem az olvasó is tovább tud tájékozódni.
Két nézet uralkodik a belső linkeléssel kapcsolatosan, az egyik, hogy ugyan azon az oldalon jelenik meg a linkelt oldal, a másik, hogy egy új oldalon jelenik meg a linkelt oldal. Én jobban szeretem (elkészíteni is és olvasni is) az olyan oldalakat, ahol külön oldalon jelenik meg a linkelt oldal. Így nem veszítem el a fonalat, és a plusz információ elolvasása után, visszatérhetek a fő témához.
Kifelé mutató linkek:
Nyugodtan linkeljünk olyan oldalról, ahol olvastunk valami érdekeset, amit nagyra tartunk és értékesnek ítéljük. A kereső elismeri, ha például értékes oldalakat, mint a wikipédia és társai linkelünk. Ezzel el is ismerjük mások munkáját és majdan jól eső érzés lesz, ha spontán a mi oldalunkat is linkelni fogják.
Tehát ne féljünk a linkektől, de legyünk nagyon elővigyázatosak és linkelés közben tegyük a szívünkre a kezünket. Ne linkeljünk, csak azért, hogy legyen, mert többet árthat, mint használhat!
7, Képek és videók használata
A képeket, nem csak az olvasók szeretik, hanem a Google is. Sokkal áttekinthetőbb és érthetőbb egy iromány, ha képeket és videókat is használunk. Ez nagyon szépen és jól hangzik, de nem árt, ha figyelünk egy két fontos dologra.
Az egyik, hogy törekedjünk arra, hogy csakis jogtiszta és szabadon felhasználható képeket használjunk. A keresőben így keressünk rá: Free stock
Videóknál, nyugodtan használjuk a youtube videó megosztót. Kényelmesen be lehet ágyazni a videókat a weboldalba, blogokba.
Például a pontos idővel foglalkozó weboldalaknál sokkal szemléletesebb egy videó, ami megmutatja, hogyan kell átállítani az órát a nyári időszámításról a téli időszámításra, mintha azt leírnánk. Így plusz információhoz juthat a látogató. Természetesen ezzel nem azt mondom, hogy nem szükséges mellé értékes tartalom, ez esetben szöveg. De érdemes ezeket kiegészíteni. Egy példa az óraátállításról:
Mikor kell átállítani az órát?
8, Használjunk címkéket
Biztos találkoztak már címkékkel, címke felhővel bizonyos weboldalakon, blogokon?! Nos, ezeknek számos előnye van. A címke segít eligazodni a weboldalon, egy csokorba gyűjti őket, így akár érdeklődésünknek megfelelően, egy kategóriába tartozó cikkek között tudunk böngészni. Ez az elsődleges előnye a másodlagos előnye az inkább SEO-s jellegű, mivel a címkézett bejegyzések, ha egy csokrot alkotnak, azt külön indexeli a nagytestvér. Így több indexelt oldalhoz jutunk. Tehát használjuk a címkéket bátran, több szempont miatt is előnyös. Blogoknál, de WP esetében is nagyon egyszerű ezt kivitelezni. Mikor már nagyon sok irományunk születik, akkor nem árt, ha könnyen eltalálunk oda, ahová szeretnénk, ezt segíti a címke.
Pontos idő esetében, ha az olvasó nem csak arra kíváncsi, hogy mennyi a pontos idő, hanem azt is szeretné esetleg tudni, hogy mikor van az óraátállítás ebben az évben, akkor azt a címkék segítségével akár könnyen meg is találhatja. (Jó megoldás lehet az oldalba beépített kereső is, arra is van több jó megoldás).
9, Használjunk tartalomjegyzéket
A rohanó világban, mikor minden perc számít, és hogy témánál maradjak, az idő pénz, akkor az emberek nem szívesen olvasnak, néznek, hallgatnak olyat, ami nem érdekli őket, vagy csak kicsit érdekli. Szeretik gyorsan átfutni, hogy ott van a kérdésükre a válasz, vagy sem. De ha több ezer szavas cikket írunk, akkor esélyünk sem lesz arra, hogy az olvasó a cikkünk végére tekerjen. Ezért jó megoldás a cikk bevezetője után elhelyezni egy tartalomjegyzéket. Ezzel előre vetítjük, hogy mit fog találni a cikkben. Esetleg rögtön arra a pontra tud lapozni, ami érdekli. Nincs ezzel semmi baj! Mindenki így van „programozva”, hogy szelektáljon, illetve egyáltalán be sem juttatja azt az információt, amire semmi szüksége.
10, Ismerjük fel, hogy mire van szüksége az olvasónak
Nagy valószínűséggel, aki a keresőbe azt írja be, hogy pontos idő, vagy mennyi az idő, ő arra kíváncsi konkrétan, hogy mennyi az idő! Ezért ezt az igényét azonnal elégítsük ki.
Ezért a fő információ, mindig a weboldal központi részén foglaljon helyet, ahol azonnal elérhető és egyértelmű. Ha így elnyerjük az olvasó bizalmát, akkor térhetünk át a következő lépcsőfokra, ami a további információ.
Kíváncsi esetleg arra, hogy milyen időzónák vannak, vagy milyen világnapok vannak, mikor van Húsvét, mikor van Pünkösd, hogyan működik az atomóra? Akkor elégítsük ki másodlagos kíváncsiságát is. Viszont, ha a keresőbe beírja, azt, hogy mennyi a pontos idő és egy olyan oldalon találja magát, ahol másról kap információt, akkor csalódott lesz, kevés időt tölt az oldalon és soha többé nem tér vissza. Ezt a keresők érzékelik, és egyre visszább sorolják az oldalt.
Tehát érdemes úgy berendezkedni, hogy kielégítsük a látogatók elsődleges igényét azonnal, adjunk másodlagos, a harmadlagos, stb. információkat, melynek révén a látogató elégedett lesz, és szívesen visszafordul (újra meglátogatja) az oldalt.
Ezért a fő információ, mindig a weboldal központi részén foglaljon helyet, ahol azonnal elérhető és egyértelmű. Ha így elnyerjük az olvasó bizalmát, akkor térhetünk át a következő lépcsőfokra, ami a további információ.
Kíváncsi esetleg arra, hogy milyen időzónák vannak, vagy milyen világnapok vannak, mikor van Húsvét, mikor van Pünkösd, hogyan működik az atomóra? Akkor elégítsük ki másodlagos kíváncsiságát is. Viszont, ha a keresőbe beírja, azt, hogy mennyi a pontos idő és egy olyan oldalon találja magát, ahol másról kap információt, akkor csalódott lesz, kevés időt tölt az oldalon és soha többé nem tér vissza. Ezt a keresők érzékelik, és egyre visszább sorolják az oldalt.
Tehát érdemes úgy berendezkedni, hogy kielégítsük a látogatók elsődleges igényét azonnal, adjunk másodlagos, a harmadlagos, stb. információkat, melynek révén a látogató elégedett lesz, és szívesen visszafordul (újra meglátogatja) az oldalt.
A cikksorozat első részében ezekről szerettem volna említést tenni, majd a következő részben, tovább ismertetem tapasztalataimat. Szép napot Mindenkinek és ne feledjék, az idő relatív, de jó, ha tudjuk, hogy mennyi a pontos idő!